Slidinėjimas Italijoje: Livinjo kurortas

Livinjo

Kai pradėjau rašyti apie Livinjo slidinėjimo kurortą Italijoje, Londone snigo. Juokas ima pagalvojus, kaip čia keli milimetrai sniego gali sukelti tiek bėdų: traukiniai vėluoja, nebekyla lėktuvai, dingsta elektra… O juk yra vietų pasaulyje, kur sniegu džiaugiamasi. Džiaugiuosi ir aš hipnotizuojančiomis snaigėmis ir prisimenu žiemos pasaką, į kurią buvom nuvykę prieš kelias savaites.

Italijos Alpės
Taip atrodo Italijos Alpės

Slidinėjimui Italijos Alpėse išsirinkom Livinjo (itališkai Livigno) miestelį. Nuo ten, kur buvome apsistoję (Dervio miestelyje, prie Komo ežero) iki Livinjo buvo apie 150 km, nuvažiavome per 2,5 valandos. Pirmąjį kartą navigacija mus vedė per Šveicariją, pasirodo, į Livinją patekti galima trimis keliais, du iš jų – per Šveicariją.

Pasigrožėjom Šveicarijos Alpėmis ir pasisukinėjom vingiuotais kalnų keliukais, beveik privažiavom jų slidinėjimo kurortą St. Moritz, apie kurį girdėjau gerų atsiliepimų. Tačiau mes norėjom į Livinją, tad vėl kirtom Šveicarijos – Italijos sieną ir pagaliau pasiekėm savo tikslą.

Ežeras šalia St. Moritz kurorto
Šveicarija, šalia St. Moritz kurorto

Livinjo slidinėjimo kurortas – rimtas, didelis, ne koks vietinis su keliom traselėm. Tam ir važiavom 150 kilometrų, nors slidinėjimo trasų galėjome rasti daug arčiau. „World Snow Awards“ šiemet geriausiu 2012 metų slidinėjimo kurortu Europoje išrinko būtent Livinją. Slidžių ir snieglenčių ekspertų sprendimu neabejojame – Livinjas patiko ir mūsų grupei.

Livinjo miestelis įsikūręs šiek tiek daugiau nei 1800 m aukštyje virš jūros lygio. Šiame kurorte yra 115 km trasų, skirtų tiek pradedantiesiems, tiek pažengusiems slidinėtojams. Aukščiausias taškas – 2900 m aukštyje. Livinjuje yra 12 juodų, 29 mėlynos ir 37 raudonos trasos, į kurias kelia  30 keltuvų linijų. „Ski pass“ pusei dienos (nuo ryto iki 13 val. arba nuo 12.30 val. iki vakaro) kainuoja 31, o visai dienai – 41 eurą. Nuolaidos taikomos perkant kelioms dienoms, galima rasti pasiūlymų, kur „Ski pass“ kaina įtraukta į viešbučio kainą. Livinjo slidinėjimo kainynas čia>>, o trasų žemėlapis – čia>>.

Livigno miestelis
Livinjo miestelis iš aukštai

Mano slidinėjimo patirtis yra niekingai gėdinga (pirmąjį kartą ant slidžių užlipau pernai Prancūzijoje) –  kol kas dar neišmokau, nes, pasirodo, bijau kristi, tai šiek tiek pabandžius pirmąją dieną, antrąją slidžių dėtis jau nebenorėjau ir su drauge tiesiog relaksavome. Gal ir be reikalo, nes antrąją dieną draugai rado puikias trasas pradedantiesiems aukštai kalnuose – jos buvo ne tokios bauginamai stačios ir didelis pliusas buvo puikūs vaizdai iš aukštai. Pirmąją dieną, kaip visada, puolėme ant pirmų pasitaikiusių trasų, o jos buvo stačios, nelabai tinkamos neįgudusiems ir mane labai išgąsdino. Vakare, atidžiau patyrinėjus trasų žemėlapį, draugai rado gerų trasų, kur galima pasimokyti. Viena draugė mokėsi su instruktoriumi, už valandą pamokymų sumokėjo apie 30 eurų, ir liko patenkinta – tiek paaiškinimų ir parodymų užteko, kad pradėtų slidinėti.

Draugai, kurie slides ir snieglentes valdo labai gerai, irgi rado, ką veikti italų Alpėse – trasų įgudusiems kalnų ereliams Livinjas turi. Tačiau palyginę Livinją su Les Deux Alps kurortu Prancūzijoje, kur lankėmės pernai, sakė, kad prancūzų trasos buvo įdomesnės.

Kalnų keltuvai Livigno
Keltuvai kelia į stačius kalnus

Kadangi labiau tyrinėjau patį miestelį ir kalnus, negu slidinėjimo trasas, tai galiu šiek tiek papasakoti, ką dar galima nuveikti slidinėjimo kurorte, jei neslidinėji. Tokie slidinėjimo kurortų miesteliai turi kažką tokio, kad net ir nejausdamas didelės aistros slidėjimui (arba tiksliau – nemokėdamas), mėgausiesi buvimu ten. Tokią atsipalaidavusią ir gyvenimu besimėgaujančią minią sunku kur nors kitur pamatyti. Nuvykus į tokį kalnų miestelį, užmiršti, kas esi, iš kur esi, vienintelis dalykas, kuri reikia prisiminti – retkarčiais žvilgtelėti į laikrodį, kad susitiktum su draugais sutartoje vietoje, sutartu laiku.

Livinjas, kaip supratau, gana populiarus tarp lietuvių. Būdami ten, tai vieni, tai kiti sutikom bent kelias grupeles tautiečių. Kurorto darbuotojai irgi tokie multikultūriniai, kai kioskelyje pirkom karštą vyną iš italo, šis nusprendė, kad mes rusės ir padėkojo mums rusiškai. Kai pasakėm, kad esam iš Lietuvos, jis net nepagalvojęs ištarė kuo gražiausią lietuvišką ačiū. Ir turbūt iš visų vietų Italijoje, kur teko lankytis, Livinjo miestelyje aptarnavimas buvo geriausias ir maloniausias. Ten dirbantys žmonės turbūt pripratę prie turistų, žino kaip su jais reikia elgtis ir visai nepyksta, jei šie ko nors nežino.

Livinjo miestelis

Šitas slidinėjimo kurortas yra pridėtinės vertės mokesčiu neapmokestintoje (duty free) zonoje, tad viena iš geriausių veiklų neslidinėjant (arba vakare, jau pasidžiaugus kalnais) – apsipirkinėjimas. Mes ten ir gėrimais Naujiesiems apsirūpinom, už juokingai mažą kainą (pvz. 1l tekilos Sierra – 10 eurų), ir pigaus dyzelinio kuro prisipylėm (1l – 1 euras), ir šiaip visokių niekučių ir lauktuvių įsigijom. Tiesa, dienos metu, maždaug nuo 13 val. iki 15 val., dauguma parduotuvių būna uždarytos, tad apsipirkti geriausia ryte arba po pietų. Ten galima rasti visko: kosmetikos, vardinių rūbų, alkoholio, cigarečių, elektronikos prekių. Todėl šalia šiukšliadėžių mėtosi visokios dėžės nuo MacBook’ų. Mat muitinėje tikrina, ką iš Livinjo vežiesi, už visokius kompiuterius, fotoaparatus (kurie vis dar supakuoti dėžėse) ir pan., reikia susimokėti PVM.

Keltuvai Livigno kurorte
Livinjo keltuvai

Mums net neslidinėjant pusdienis miestelyje prabėgo labai greitai, tačiau apsistojus ten ilgiau būtų galima rasti daug pramogų. Livinjuje yra rogių trasa, galima jodinėti po kalnus, kopinėti arba eiti į „sniego batų“ ekskursijas, arba pasivažinėti ledodrome. Netoli Livinjo esančioje Arnogoje šunų mylėtojų laukia smagi pramoga – pasivažinėjimas haskių tempiamomis rogėmis. Haskių kaimelis yra maždaug už 30 min. kelio nuo Livinjo ir kitą kartą, jei ten lankysimės ir turėsim laiko, manau būtinai išbandysim. Gera vieta ramybei ir poilsiui nusikalus trasose – Aquagranda sveikatingumo centras, kuriame yra spa, sporto centras, baseinai ir visokie kitokie malonumai. O apsistojus viename iš Livinjo viešbučių, būtinai reikėtų apsilankyti kokiame slidinėjimo kurorto vakarėlyje. Miestelyje mačiau ne vieną skelbimą apie organizuojamą diskoteką ir kvietimus sutikti Naujuosius metus Livinjo miestelyje. Jei atmosfera miestelyje tokia smagi ir atpalaiduojanti jau dieną, turbūt taip yra visą parą ir ištisus metus.