Kelionė per Europą: paskutinė stotelė – saulėtame Zadare

Kroatijos mieste Zadare radome viską, ko reikia idealioms atostogoms: jūrą, saulę, puikių vaizdų, istorinį, bet kartu ir modernų senamiestį, gerų vietų pavalgyti ir pasilinksminti, ir dar prie visa to – nedideles kainas.

Savo kelionės tikslą – Kroatijos miestą Zadarą, pasiekėme po 9 dienų nuo tada, kai pradėjome savo kelionę per Europą. Per tas dienas spėjome paslidinėti Italijos kurorte Livinjo, aplankėme Insbruką, Miuncheną, Liublianą, Zagrebą ir Plitvicos ežerus.

Po tų dienų, kurias praleidome kelyje, Zadaras turėjo būti paskutinė stotelė, skirta pailsėti, atsipūsti nuo kelionės, atšvęsti Naujuosius metus ir tada, atsigavus, vėl leistis į kelią atgal namo.

Kroatijoje atostogauti idealu tiek vasarą, tiek žiemą, ne tik dėl puikių kurortų, bet ir dėl kainų. Kol kas Kroatijoje atostogos kainuoja pigiau nei kitose vakarinėse ar pietinėse Europos šalyse. Žiemą ten ne sezonas, tai keturioms naktims didžiulį apartamentą su terasa, kuriame telpa gyventi 11 žmonių, išsinuomojome už 380 eurų. Tai buvo daug pigiau nei bet kuriame kitame mieste, kuriame buvome apsistoję per savo kelionę Europoje. Apartment Drazovic galite pasižiūrėti ir užsisakyti čia>>. Restoranuose ir baruose kainos taip pat daug mažesnės, nei kitose šalyse, kurias pravažiavome.

Zadaro prieplauka

Zadare apsistojome ne senamiestyje, o gyvenamuosiuose rajonuose, ant kalno, nuo kurio puikiai matyti visas miestas, pakrantė ir salos. Bet visgi visi lankytini Zadaro objektai yra senamiestyje, kuris, nors ir nedidelis, bet labai įdomus.

Vien jau geografinė jo padėtis, kažkada pasitarnavusi miesto gynybai, unikali. Istorinį Zadarą supa ne tik aukšta mūrinė siena, bet ir vanduo – miestas įsikūręs pusiasalyje. Savom kojom į senamiestį patekti patogiausia pėsčiųjų tiltu. Atvykus su automobiliu, reikės parkuotis gatvėse šalia senamiesčio tvoros.

Zadaro senamiesčio tvora
Buvauten.lt
Zadaro senamiestis

Praėję pro aukštus senovinius Zadaro miesto vartus, patekome į marmuru grįstų gatvių labirintą. Zadaras yra įsikūręs šalia Adrijos jūros, Dalmatijos regione. Dalmatija yra Kroatijos regionas, kurio didžioji dalis – pajūryje, ir šiame regione yra populiariausi Kroatijos miestai tarp turistų – Dubrovnikas, Splitas ir Zadaras. Pakrantėse – daugybė salų, į kurias plukdina keltai. Dalmatijos miestai žavi ne tik puikiomis pakrantėmis, bet ir ilgą istoriją turinčiais statiniais, išlikusiais nuo Gotikos, Renesanso bei Baroko epochų.

Tokių pastatų ir netgi dar senesnių, romėnų imperiją menančių griuvėsių,  Zadaro senamiestyje radome beveik ant kiekvieno kampo. Šalia romėnų forumo – pagrindinės susirinkimų vietos griuvėsių, yra IX amžiaus Šv. Donato bažnyčia, ansamblį papildo ir katedros varpinės bokštas. Skaitėme, kad į jį turėtų būti galima užlipti, bet įėjimo niekur neradome – vienintelės durys buvo užrakintos, o ir žmonių viršuje nesimatė.

Romos imperijos laikus menantis forumas miesto centre
Įėjimo į bokštą neradome
Įėjimo užlipti į katedros varpinės bokštą neradome

Už kampo yra ir pati Zadaro katedra – XII a. šventykla Šv. Anastazijai, didžiausia bažnyčia visame Dalmatijos regione. Dar vienas istorinis objektas ir Zadaro simbolis yra yra penkių šulinių aikštė (Trg pet bunara), kurioje, kaip galima spėti iš pavadinimo, yra penki šuliniai. Šie šuliniai ten stovi jau nuo 1594 metų.

Zadaro katedra
Penkių šuliniai Zadare stovi jau daugiau kaip 420 metų

Visai šalia istorinės miesto dalies – plati promenada palei Adrijos pakrantę. Į netoli žemyninės Kroatijos dalies esančias salas lėtai plukdo keltai. Žmonių nedaug, ramu, ošia tik jūra. Kiek paėjus tas ošimas pereina į muziką, kurią atlieka dvi gamtos stichijos – vėjas ir vanduo.

Po plačiais laiptais Zadaro promenadoje slepiasi muzikos instrumentas – jūros vargonai (Morske orgulje), į kuriuos atsimušančios bangos sukuria gana harmoningą muziką.

Ši vieta labai neįprasta, bet unikalūs garsai po kiek laiko pradeda įkyrėti – pradedi norėti įprasto, ramaus jūros ošimo garso. Galbūt taip tą dieną buvo todėl, kad buvo labai vėjuota, ir dėl to garsas intensyvesnis, kiek čaižus ir cypiantis. Jei jūra ramesnė, tai ir vargonų muzika turėtų būti malonesnė.

Zadaras
Zadaro pakrantė
Poilsis prisėdus ant laiptelių prie jūros instrumento
Poilsis prisėdus ant laiptelių prie jūros vargonų

Šalia šio muzikos instrumento yra kita, labai moderni instaliacija, populiari tarp turistų Zadare. To paties menininko, kaip ir jūros vargonų, sukurtas pasveikinimas saulei (Pozdrav Suncu) yra apskritimas, sudėliotas stiklo plokščių, po kuriomis sudėtos saulės baterijos.

Dieną vaizdas primena apskritą vandens telkinuką, o nusileidus saulei prasideda tikras šviesų šou. Per dieną, kol šviečia saulė, baterijos prikaupia pakankamai elektros energijos, kad šis šviesų šou galėtų džiuginti praeivius visą naktį.

Saulės pasveikinimas – moderni instaliacija Zadaro pakrantėje

Tomis dienomis, kai lankėmės Zadare, mieste buvo daugiausiai vietiniai – žiema nėra toks laikas, kai turistai plūsta į Kroatiją. Netgi daugelis skrydžių į Kroatijos kurortus žiemą sustabdomi. Tad senamiesčio gatvėse matėme tk vietinius, besiruošiančius Naujųjų metų sutikimui.

Gruodžio 31-osios rytą barai buvo sausakimši – kroatai švęsti pradėjo išties anksti. Tuo metu Žmonių aikštėje (Narodni trg) vyko pasiruošimas Naujųjų metų sutiktuvių koncertui. Ši aikštė Zadare yra pagrindinė susirinkimų vieta nuo jau Renesanso laikų.

Žmonių aikštė Zadare

Anksti švęsti pradėję kroatai buvo ištvermingi – Naujųjų metų vidurnaktį sutikę ant kalno, nuo kurio puikiai matėsi visi miesto fejerverkai, atvykom į miesto centrą. Baruose – tiek viduje, tiek lauke, buvo daugybė žmonių. Net keista, iš kur jų tiek atsirado, prieš tai dieną Zadaro senamiesčio gatvelės buvo pustuštės, o restoranuose užimtas tik vienas kitas staliukas. Bet Naujųjų naktį šventė vyko visame Zadaro centre.

Ir mums buvo smagu, netgi labai – Naujuosius šventėme lauko bare, šokom grojant kroatų muzikai, aplinkiniams buvom įdomūs, turbūt dėl to, kad buvom vieni iš nedaugelio turistų mieste tuo metu. Be reikalo turistai užmiršta Kroatiją žiemą… Kroatijoje atostogos gali būti geros ne tik šiltuoju metu.

Paliekam Zadarą, pradedam ilgą kelionę namo

Zadaras buvo mūsų kelionės per Europą tikslas, ir po keturių, čia praleistų dienų, reikėjo judėti namo ir užbaigti dar vieną įsimintiną bei nuotykių kupiną kelionę. Visus įspūdžius iš šio Eurotripo galite rasti čia>>.

Informacijos apie poilsį Zadare ir artimiausius paplūdimius galima rasti čia: www.izadar.info.