Pula – istorija ir jūra dvelkiantis Kroatijos miestas

Pulos Amfiteatras
Kroatijos neįmanoma neįsimylėti ir ten važiuoti galėčiau dar daug kartų. Tai šalis, kurioje vieną miestą aplankyti neužtenka, kur nori pamatyti viską, kiekvieną kampelį, kiekvieną regioną. O ir kroatai pasirodė labai savi.  Šalies miestai, nors ne tokie žymūs, kaip kokia Roma, Atėnai ar Paryžius, bet ne tikrai prastesni. Mūsų pirmasis žingsnis šioje šalyje – Pula.
Pulos arenoje dabar vyksta nebe gladiatorių kovos, o koncertai, festivaliai, sporto renginiai

Pasakodami apie Plitvicos ežerus, žadėjome, kad būtinai parašysim apie Istrijos regioną Kroatijoje, kuriame viešėjome ilgąjį savaitgalį, keturias dienas. Iš Londono Stansted oro uosto Ryanair skraidina į Pulos oro uostą, mes ten keliavome gegužės mėnesį, tad bilietai mums dviems pirmyn-atgal kainavo gana pigiai – 125 £.

Kainų atžvilgiu tokiu laiku vykti gerai, nes vasarą bilietai pabrangsta, ir turistų būna labai daug. Tačiau vėlyvą pavasarį Istrijoje orai buvo permainingi. Tik atvykusius mus pasitiko labai maloni šiluma ir mano kompanionas, labiau mėgstantis vėsų orą, jau skundėsi, kad per karšta. Tačiau šiluma džiaugiamės neilgai, kitos atostogų dienos buvo vėsesnės, o vieną dieną – labai smarkiai lijo. Tik jau ruošiantis skrydžiui atgal, po keturių dienų, oras labai pasitaisė – vėl buvo giedra, saulėta ir karšta. Pasikaitinti saulėje daug galimybių nebuvo, bet pakeliauti oras nesutrukdė.

Puloje apsistojome vienuose iš poilsiavietės Horizont Golden Rocks Resort apartamentų (užsisakėm per www.booking.com už 72 £ dviems žmonėms keturioms dienoms). Poilsiavietė – aptvertoje teritorijoje, o apartamentai – dviaukščiuose namuose. Mūsų butukas buvo su miegamuoju, terasa, virtuve, vonia – toks paprastas, bet tvarkingas. Pastatai ir baldai jau prašosi atnaujinimo, tačiau šiuos trūkumus atperka ideali vieta – visai šalia jūros pakrantė, namukus supa pušynai. Kurortas yra priemiestyje Verudeloje, pora kilometrų nuo miesto centro. Poilsiavietėje yra keli restoranai ir barai, parduotuvė, taip pat galima nemokamai naudotis toje pačioje teritorijoje esančio kiek prašmatnesnio viešbučio Splendid baseinu ir kitais patogumais.

Picture
Poilsiavietė ant auksinių uolų kranto – biudžetinis pasirinkimas su nuostabiais vaizdais

Susisiekimas su miesto centru iš ten patogus – vos išėjus iš poilsiavietės yra autobusų stotelė. Vienkartinis bilietas kainuoja apie 12 Kroatijos kunų (apie 1,2 £), taksi Puloje ir nebrangūs. Ir taksistai paslaugūs, vienas toks, kol laukėme autobuso stotelėje, pristojo ir pasiūlė pavėžėti iki miesto už 20 kunų – pigiau, nei mus du būtų vežęs autobusas. Jam, aišku, geriau gauti nors tiek, nei nuvežus kitus turistus į viešbutį, grįžti į miestą vienam. Mandagus kroatas mums kaip gidas greitai nupasakojo, kur eiti ir ką veikti.

Sustojome ir išlipome prie pagrindinio objekto, kurį reikia pamatyti Puloje. Mieste daug romėnų imperijos palikimo, tačiau žymiausias –  Pulos Arena, šeštas pagal dydį iki šių laikų išlikęs romėnų amfiteatras pasaulyje, išsiskiriantis dar ir tuo, kad yra vienas geriausiai išsilaikiusiųjų. Beveik prieš du tūkstančius metų pastatytas objektas išties įspūdingiausias statinys Puloje – tuo pačiu metu pastatyto Romos Koliziejaus gyvai matyti dar neteko, tad nežinau, ar Italijos sostinės arena yra daug didingesnė. Kad ir kaip būtų, Pulos Arena – didžiausias turistų traukos objektas mieste, kroatų labai vertinamas. Tiesa, amfiteatrą vietos gyventojai vertino ne visais laikais. Kaip liudija istorija, anksčiau iš amfiteatro akmeninius blokus žmonės nešė ir naudojo savo reikmėms. Paskutinį kartą Arenos akmuo buvo panaudotas prieš 300 metų – Pulos katedros varpinės pamatams.

Gladiatorių kovas, o vėliau – riterių turnyrus ir Viduramžių muges mačiusi Arena prieš porą šimtmečių buvo restauruota. Šiuo metu Pulos Arenoje vyksta garsiausių pasaulio atlikėjų koncertai, teatro, filmų festivaliai, net gi sporto renginiai. Įėjimas į Areną turistams – mokamas. Mes nusprendėme pataupyti pinigus – juk viskas ir taip “kiaurai” matyti. Gaila, kad kol mes gyvenome Puloje, ten nevyko jokių pasirodymų, bet jei lankysitės toje Kroatijos dalyje, peržvelkite renginių sąrašą –  tikrai būtų įdomu pabūti tokioje neįprastoje „koncertų salėje“, kur telpa 5000 žiūrovų.

Žymiausias Pulos statinys

Netinginiaujant Pulos įžymybes laisvai galima apžiūrėti per vieną dieną, na, nebent norėsis daugiau laiko praleisti muziejuose. Reikia pamatyti Areną, vaikštinėjant senamiesčio gatvelėmis apžiūrėti Augusto šventyklą, Pulos katedrą, užlipti į aukščiausią kalvą mieste, ant kurios stovinti tvirtovė dabar paversta Istrijos istorijos muziejumi. Nuo kalvos galima apžvelgti visą miestą ir uostą, taip pat ir Areną iš viršaus. Praėjus pro didelę Sergijaus triumfo arką, pasitinka parduotuvėlių ir restoranų gatvelė; iš ten viliojantys kvapai kvietė ir mus prisėsti ir paragauti vietinio maisto.

Puloje labai daug picerijų, restoranuose siūloma daug makaronų patiekalų, žuvies ir kitų jūros gėrybių, taip pat mėsos  – daugiausiai kiaulienos, avienos kepsniai, dešrelės, mėsa ant iešmo, dažniausiai su bulvėmis, daržovėmis ir batonu (porą riekelių batono gaudavome prie kiekvieno patiekalo). Maistas Kroatijoje  – kokybiškas, produktai, kuriuos vakarienei pirkome parduotuvėje, pasirodė mažiau „sintetiniai“, nei gauname Lietuvoje. Kroatai gamina lietuvio skoniui patinkantį alų, ir, aišku, vyną.

Istrijos regionas Kroatijoje turi žymiausią patiekalą, nors labiau tiktų sakyti, pagardą – triufeliais vadinamus grybus, kurie auga labai nedaugelyje šalių ir yra brangūs. Sako, kad patiekalo, ant kurio užtarkuojama to grybo, skonis ir kvapas būna labai specifinis. Šį kartą neparagavome, bet kitą kartą Kroatijoje – būtinai išbandysim.
Picture
Pulos centre – geležinis miesto ir uosto žemėlapis

Su kroatais buvo lengva bendrauti, angliškai ten kalbėjo visi, ir tik iš mandagumo mėgau kartoti „ačiū“ kroatų kalba – „hvala“. Istrijos pusiasalio gyventojai man patiko. Jie buvo tokie labai savi: malonūs, paslaugūs, bet ne per daug įkyrūs.

Iš Pulos keliavome į kitus Istrijos regiono miestelius, pavyzdžiui, Rovinį, taip pat išsinuomoję automobilį per tris valandas nuvykom apžiūrėti rojaus ežerų – Plitvicos nacionalinio parko, apie kurį rašėme čia>>.

•  Atvykus ilgesniam laikui, iš Pulos labai patogu persikelti į Veneciją – kelionė truks apie porą valandų, tada turėsite daug laiko paturistauti Italijos mieste, o vakarop keltas pargabens į Pulą. Taip pat organizuojamos ekskursijos laivais su pietumis ar vakariene į netoli esančias Brijuni salas arba palei Pulos pakrantes.
  • Iš Pulos per maždaug pusantros valandos galima pasiekti didelį Kroatijos uostą – Rijeką arba važiuojant į šiaurę – Italijos uostamiestį Triestą.
  • Apie Pulą: http://www.pulainfo.hr/en
  • Apie Istrijos regioną: http://www.istra.hr/en

Vėliau, keliaudami automobiliu per Europą, į Kroatiją sugrižome žiemą. Aplankėme šalies sostinę Zagrebą, pamatėme apsnigusius Plitvicos ežerus ir labai linksmai atšventėme Naujuosius metus Zadare. Nuostabi šalis ta Kroatija 🙂