Amerikos Didysis kanjonas – didingas gamtos stebuklas

Pamatyti Didįjį kanjoną – šis noras mums buvo pagrindinis stimulas suorganizuoti kelionę į Ameriką. Dienos paragauti kanjono didybės užteko, tik dabar norisi dar daugiau… Gal taip visad būna, kai pamatai kažką tokio?

Nenumaldomas noras vykti į Ameriką kilo pažiūrėjus filmą 127 valandos apie kanjonų tyrinėtoją, kuris įstrigo tarp uolų 5 paroms ir galiausiai turėjo priimti drastišką sprendimą, kuris išgelbėjo jo gyvybę.

Filme matyti Amerikos kanjonų vaizdai taip užbūrė mus, kad jau tą patį vakarą ėmėm ieškoti bilietų. Susidėliojom datas, kada galėtume vykti, gavom bilietus ir po truputį ėmėme planuoti maršrutą.

Tada apie Amerikos kanjonus buvome girdėję nedaug. Atrodė, kad viskas ir yra būtent Didysis kanjonas (Grand Canyon). Pasirodo labai klydom – be Didžiojo kanjono per savo kelionę dar aplankėm Glen kanjoną, Antilopės kanjoną, Siono kanjoną, dar nemažai įdomių vietų liko neaplankyta (pavyzdžiui, Bryce canyon, Marble canyon).

Amerikoje sužinojom nemažai įdomių dalykų apie gamtą. Plaukiant Kolorado upe, gidė aiškino, kaip atskirti kanjoną nuo tarpeklio – kanjonas yra tuomet, kai plyšys yra platesnis nei sienų aukštis, o tarpeklis yra siauresnis – jo sienos yra aukštesnės nei tarpas tarp jų.

Perskilusi žemė matosi dar neįvažiavus į Didžiojo kanjono nacionalinį parką
Žemės plyšys matosi dar neįvažiavus į Didžiojo kanjono nacionalinį parką

Planuojant vizitą į Didįjį kanjoną visų pirma reikėtų nuspręsti, į kurią vietą vykti. Didysis kanjonas skirstomas į keturias dalis: pietinis pakraštys (The South Rim), vakarinis Didysis kanjonas (Grand Canyon West), rytinis Didysis kanjonas (Grand Canyon East) ir šiaurinis pakraštys (The North Rim).

Daugiau apie šią kelionę: Atostogos kaip filmas: 16 dienų ir 2700 mylių kelionė Amerikoje >>

Vakariniame kanjone (West Rim), kuris priklauso Hualapai indėnų rezervatui, yra pasagos formos apžvalgos aikštelė stiklinėmis grindimis. Tai gana įdomi atrakcija, pavaikščioti virš bedugnės. Tačiau mums šis kanjono kraštas nebuvo pakeliui, be to, įėjimas pasirodė gana brangus: apie 80 $, jei nori lipti ant to Skywalk. Tačiau vakarinis kanjonas yra arčiausiai Las Vegaso, tad atvykę ten ir nenorintys važiuoti toliau į pietinį ar šiaurinį kanjoną, renkasi gana brangų variantą. Daugiau apie vakarinį kanjoną www.grandcanyonwest.com

Šiaurinis kanjonas mums netiko, nes jis veikia tik nuo gegužės 15 iki spalio 15 d. kasmet, o mes Amerikoje buvom kovą ir balandį.  Šiaurinis kanjonas yra labai arti Arizonos – Jutos sienos. Nuvykti į šią Didžiojo kanjono dalį yra sunkiau, nei į pietinę. Šiaurinis kanjono pakraštys yra atokiau nuo pagrindinių kelių, dėl to sulaukia mažiau lankytojų.

Didysis kanjonas
Čia prasideda Didžiojo kanjono nacionalinis parkas

Rytinis kanjonas dar vadinamas Desert View, ir teoriškai priklauso pietiniam pakraščiui, bet turi savo įėjimą, lankytojų centrą, turgavietę, stovėjimo aikštelę ir pan.

Mes pasirinkome pietinį pakraštį (The South Rim), tačiau įvažiavom būtent per tą rytinį įėjimą. Pietinis kraštas yra populiariausia vieta, kur kanjono vaizdai matosi geriausiai. Kadangi Didžiajam kanjonui skyrėme tik vieną dieną, norėjome pamatyti geriausius vaizdus. Įvažiavimas į į kanjoną mums kainavo 20 $ visam automobiliui ir visiems keleiviams viduje. Nuo 2015 m. birželio 1 d. kainos pakilo – dabar įvažiuoti į pietinį pakraštį kainuoja 30 $. Bilietas galioja 7 dienas. Visas kainynas ir dienos, kuriomis įėjimas į parką nekainuoja, yra čia>>.

Daugiau informacijos apie tai, kaip išsirinkti, į kurią vietą Didžiajame kanjone vykti, rasit čia>>.

Štai ir Kolorado upė – Didžiojo kanjono kūrėjas
Štai ir Kolorado upė – Didžiojo kanjono kūrėja

Ši didinga vieta, kurią per keletą milijonų suformavo Kolorado upė, nuolat kinta – kanjoną veikia erozija. Didysis kanjonas yra įtrauktas į 7 gamtos pasaulio stebuklų sąrašą pagal CNN, nors šis kanjonas nėra nei didžiausias, nei giliausias pasaulyje. Didžiojo kanjono sienos siekia 1,6 km aukštį – tai giliausia kanjono vieta, šis žemės plyšys yra 446 km ilgio ir iki 28 km pločio – toks ilgiausias taškas nuo vienos kanjono sienos iki kitos.

Šiaurinis kraštas yra aukščiau jūros lygio negu pietinis. Šiauriniame pakraštyje vaikščiotumėte maždaug 2,5 km aukštyje virš jūros lygio, o pietinio krašto vidutinis aukštis virš jūros lygio yra 2,1 km.

Tyla ir ramybė kanjone
Didysis kanjonas

Užteks faktų. Tuo metu, kai įvažiavome ir pradėjome lankyti apžvalgos aikšteles, faktai mums mažiausiai rūpėjo. Tai, ką matėme, buvo toli nuo to, ką buvome regėję per televizorių ar nuotraukose. Nuotraukomis neįmanoma perteikti kanjono didybės. Reikia būti ten, matyti ir jausti viską aplink.

Mūsų planuose buvo išsinuomoti dviračius ir apvažiuoti jais kelioliką mylių kanjono pakraščiu. Tačiau nuėjus į dviračių nuomos punktą (pietiniame pakraštyje yra vienintelis  nuomos punktas Bright Angel Bicycles), sužinojom, kad dviračių negausim, visi išnuomoti. Tada nusprendėm eiti pėsčiomis – sutarėm, kad eisim 9 km nuo Mather Point, kur palikome automobilį, iki Mohave Point.

Mes Didžiajame kanjone
Keliaujame per laiką – šalia takelio eksponuojami uolienos, kurios randamos kanjone
Keliaujame per laiką – šalia takelio eksponuojamos uolienos, kurios randamos kanjone
Didysis kanjonas

Toks pasivaikščiojimas kanjono kraštu didelių pastangų nereikalavo. Takelis asfaltuotas, beveik visada tame pačiame aukštyje, su nusukimais į geriausias vietas apžvalgai. Kai kurios aikštelės aptvertos, kitos atviros, tai reikia saugotis patiems, kad nenukristum žemyn, užsižiopsojus į žadą atimančias panoramas arba dėl geresnės nuotraukos.

Tik likus kokiems keturiems kilometrams iki mūsų maršruto pabaigos, jau praėjus Didžiojo kanjono kaimelį (Grand Canyon Village), kur sustojom atsikvėpti, reikėjo kilti į šiokį tokį kalnelį. Tai to užteko, kad priktrūktų kvapo, visgi ten, daugiau kaip 2 km aukštyje, deguonies mažiau nei apačioje.

Vienoje vietoje šiek tiek nusileidome į apačią, užlipti į viršų, ant kanjono pakraščio reikėjo nemažai pastangų, atrodė, kad labai trūksta oro. Nors kalnuose nesam naujokai, bet karštyje oro trūkumas jautėsi labiau, nei, tarkim, slidinėjant kalnuose žiemą.

Neapsakomai didingų panoramų prisižiūrėjom iki soties
Didžiojo kanjono flora...
Didžiojo kanjono flora…
... ir fauna
… ir fauna

Pasiekę savo maršruto pabaigą, supratom, kad visai gerai išėjo, jog negavom tų dviračių. Tuo taku, kuriuo ėjom, palei pat kanjono kraštą, dviračiais nebūtume galėję važiuoti. Dviratininkams leidžiama važiuoti taku, kuris yra atokiau nuo krašto ir per Desert View Road,  į kitą pusę, nei mes ėjome.

Šie žmonės leidžiasi į kanjono apačią, tokiai nuotykiui vienos dienos neužtektų
Šie žmonės leidžiasi į kanjono apačią

Gyvenviečių šalia Didžiojo kanjono nėra daug. Turint daugiau laiko, smagiausia būtų įsikurti kempinge pačiame kanjone, yra maršrutų kelioms dienoms ar savaitei.

Kadangi šįkart šiam kanjonui galėjom skirti tik dieną, ieškojome, kur apsistoti aplink. Iš pradžių planavome tris naktis, kurias praleisime Arizonos kanjonuose, apsistoti Fragstavo (Flagstaff) mieste, kuris yra į pietus nuo Didžiojo kanjono. Tačiau vėliau apsigalvojome, patogiau buvo gyventi netoli Peidžo (Page) miestelio, kur suplanavome pamatyti Antilopės kanjoną, Horseshoe Bend ir plaukti Kolorado upe. Važinėti nuo Flagstavo dėl šių pramogų būtų buvę per toli, nors jis šiek tiek arčiau Didžiojo kanjono pietinės dalies.

Liuksas Didžiajam kanjonui

Po vienos dienos apsilankymo kanjone atrodo, kad paragavom jo tik vos vos, norisi dar, tad nauja svajonė bus išbandyti kelių dienų žygį po kanjono gilumą. Informacijos apie ilgesnius žygius ir kempingus kanjone, rasite čia>>.

Čia mūsų kelionės filmukas, kuriame yra vaizdų ir iš Didžiojo kanjono: