Savaitgalis Amsterdame: užburiantis laisvės miestas

Amsterdamas toks miestas, kur be baimės gali būti kitoks. Čia turbūt priimtina ir suprantama viskas, niekas pirštais nebado ir nesistebi kitokiais – visi šiame mieste šiek tiek kitokie…

Į Amsterdamą ilgajam Velykų savaitgaliui vykome automobiliu iš Londono. Gyvenantiems Britanijos pietryčiuose Amsterdamą, kaip ir Paryžių, automobiliu pasiekti labai nesunku – kai persikelėme keltu į Calais Prancūzijoje, iki Amsterdamo važiuoti buvo likę tik 3,5 valandos.

Vos atvykus į Nyderlandų sostinę, netruksite pastebėti, kad šis miestas kažkuo ypatingas. Nors žmonių daug, bet labai ramu ir gana tylu, visi užsiėmę savo reikalais, nebus nė vieno spoksančio, niekas nesistebi kitaip atrodančiais ar kitaip besielgiančiais – čia tokia „gyvenk ir leisk gyventi kitiems“ atmosfera. Visi draugiški, bet kartu neįkyrus, niekas netrukdo ir neužkliūna, ir šiame mieste, kur legali „žolė“ ir prostitucija,  netgi naktį jautėmės saugesni nei daugelyje kitų Europos miestų.

Iškaba Amsterdame

Nakvynė, kainos ir transportas

Prieš išvažiuodami apie Amsterdamą buvome girdėję daug – ir tiesos, ir nelabai. Vienas iš dalykų, kuriuos mums sakė – Amsterdame labai brangu. Buvome nusiteikę išleisti daug daugiau, nei kituose Europos miestuose, bet nuvykę ten maloniai nustebome – kainos tokios pat ar net mažesnės nei kitų Europos šalių sostinėse.

Vienintelis brangus dalykas – nakvynės. Į prabangius viešbučius nesižvalgėme, norėjome tiesiog tvarkingos vietos pernakvoti. Miesto centre kainos labai didelės – Velykų savaitgalį naktis nelabai puikiame hostelyje vienam žmogui būtų kainavusi nuo 50 eurų.

Todėl paiešką išplėtėme į aplinkinius miestelius bei priemiesčius. Akys užkliuvo už Zandamo miesto (Zaandam arba Zaanstag). Čia paprastas, bet tvarkingas Ibis Budget viešbutis vienam asmeniui trims naktims kainavo apie 115 eurų. Susisiekimas labai geras – iš šalia esančios stotelės 24 h per parą autobusu Amsterdamo centrą galima pasiekti per 30 min., o iš Zandamo traukinių stoties į Amsterdamo centrinę stotį traukinys nuveš per 10-15 minučių.

Amsterdamo namai

Mes važinėjome autobusais, už bilietą į vieną pusę mokėjome 5 eurus. Jei viešėtumėte Nyderlanduose ilgesnį laiką, verta įsigyti elektroninį bilietą OV-chipcard, kainuojantį  €7.50 – su juo keliauti žymiai pigiau (pavyzdžiui, vietoj €5 už autobuso bilietą būtume mokėję apie 2.60). Tačiau mes viešuoju Nyderlandų transportu naudojomės tik dvi dienas, todėl elektroninės kortelės nepirkome. Labai patogus ir aiškus Nyderlandų transporto puslapis padėjo susigaudyti maršrutuose ir kainose: http://9292.nl/en.

Amsterdame važiuoja autobusai, tramvajai, metro, tačiau pačiame centre transporto nereikia – lankytinus objektus įmanoma apkeliauti pėsčiomis, o jei norisi greičiau – tada apsimokėtų išsinuomoti dviratį arba plaukti laiveliu kanalais.

Amsterdamo gatvėse karaliauja dviratininkai

Maisto ir gėrimų kainos restoranuose buvo tikrai mažesnės nei Anglijoje, Italijoje ir net Ispanijoje. Pusryčius čia galima pavalgyti nuo 5 eurų, pietums išleisdavome apie 10-15 eurų žmogui. Alaus bokalas mieste kainuoja nuo 4 eurų, kava – apie 2 eurus.

Įėjimai į muziejus ir kitas atrakcijas Amsterdame pareikalaus atverti piniginę. Tačiau mieste daug ir nemokamų vietų – gražių gatvių, parkų, aikščių, skverų, kur galima neišleidžiant nė cento džiaugtis užburiančiai laisva miesto atmosfera.

Plaukdami kanalais Amsterdamą pamatysite lyg iš šono

Amsterdamo kanalai

Viena iš mums labiausiai patikusių atrakcijų Amsterdame – plaukiojimas kanalais. Nuo to ir siūlytume pradėti pažintį su šiuo miestu. Kanalais plukdančių laivų prieplaukas rasite priešais Centrinę Amsterdamo stotį. Jei esate keliese, galite šokti į keleivinį keltą – toks paplukdymas kainuos 15 eurų. Už 20 eurų galite įsigyti visą dieną galiojantį kelto bilietą ir plaukti kiek norite kartų, išlipti ir įlipti, kur norite (Hop on hop off tours). Visus pasiūlymus rasite čia: www.canal.nl/en.

Mūsų buvo didelė grupė – 11 galvų, tad pasiteiravę Eco Tours bilietų kasoje gavome pasiūlymą imti privatų laivelį su kapitonu-gidu už 18 eurų žmogui. Tai turbūt buvo geriausiai išleisti 18 eurų per visą kelionę. Visiškas atsipalaidavimas: šviečia saulė, lėtai plauki, gurkšnoji vyną, klausaisi įdomių gido istorijų, žvalgaisi į Amsterdamo gyvenimą lyg iš šalies. Visas gyvenimas verda ten, gatvėse, namuose šalia kanalų, o kanalai tokia ramybės oazė, kur nereikia saugotis dviratininkų. Juk Amsterdame jie, ne pėstieji ir ne automobiliai, yra gatvių valdovai 🙂

Beje, tą dieną mums labai pasisekė su oru – plaukioti per lietų būtų daug mažiau malonumo. Kai atvykome į Amsterdamą, buvo šalta, apsiniaukę ir vėjuota, tačiau kitas dvi dienas džiugino saulė ir tikra pavasariška šiluma.

Ramybė Amsterdamo kanaluose

Gidą gavome įdomų – rašytoją, kuris, nusprendęs, kad laikas jam išlįsti iš namų ir pabendrauti su žmonėmis, įsigijo laivelį ir plukdo turistus. Kartu lyginome Vilnių ir Amsterdamą – įdomu, kad Amsterdame gyvena panašiai tiek pat žmonių, kiek Vilniuje – apie 800 tūkst., bet sunku tuo patikėti – Vilnius daug ramesnis nei Amsterdamas. Aišku, tą šurmulyną Amsterdamo centre sukelia ne kas kitas, o turistai – šis miestas jų sulaukia žymiai daugiau.

Iš gido sužinojome keistų dalykėlių apie miesto kanalus – nežinau, kiek tai pagrįsta statistika, bet buvo įdomu: gidas sakė, kad kanaluose kasmet nuskęsta kokie 14 žmonių ir daugumą jų ištraukia su atsegtomis kelnėmis – turbūt lengvinosi į kanalą ir įkrito…

Plaukdami matėme, kaip pavojingai Amsterdame parkuojami automobiliai. Jei gyveni prie kanalo, tai ir automobilį parkuoji visai šalia kanalo – matėme tokių atvejų, kai pusė automobilio rato kabo ore… Taip pat ir pavojingai pakrypusius namus, kurie, kaip kapitonas aiškino, pasviro dėl to, kad po namais labai minkštas pagrindas, juk labai didelį plotą miesto užima vanduo. Kanalų Amsterdame būta ir daugiau, bet jie buvo užpilti, kad būtų galima padaryti gatves.

Kreivi Amsterdamo namai - čia tik keli pavyzdžiai
Kreivi Amsterdamo namai – čia tik keli pavyzdžiai

Šiaurės jūros skalaujamas Amsterdamas pavadinamas „šiaurės Venecija“ ir nuo žymiojo italų miesto ant vandens mažai atsilieka. Šalia Amstelio upės užtvankos įkurtas Amsterdamas turi 100 km kanalų kelią, tad keliauti laiveliais mieste labai patogu. Gidas sakė, kad turėti laivelį gyventojams nėra brangu, tereikia gauti leidimą prisišvartavimui prie kranto.

Kiti amsterdamiečiai valtis naudoja ne tik kaip susisiekimo priemonę, bet kaip namus. Viename kanale matėme plūduriuojančių namų, įvairiausiai dekoruotų ir pastatytų iš visokių medžiagų, netgi statybinių atliekų.

Vienas iš namų ant Amsterdamo kanalų

Turbūt kiekvienas Amsterdamo kanalas turi savo istoriją ir pavadinimus – gidas vardijo, bet visų neprisiminsim – buvo Džentelmenų kanalas, Studentų kanalas… Trys didžiausi Amsterdamo kanalai – Lordų kanalas (Herengracht), Princo kanalas (Prinsengracht) ir Imperatoriaus kanalas (Keizersgracht). Senoji Amsterdamo miesto dalis, juosiama kanalų, vadinama Singel, o pats kanalų žiedas – Grachtengordel, pernai šventė 400 metų jubiliejų.

Amsterdamas - miestas ant vandens
Amsterdamas – miestas ant vandens
Šis viešbutis žymus tuo, kad jis pastatas aplink tipišką Amsterdamo namą, kurio šeimininkas atsisakė parduoti jį viešbučiui
Šis viešbutis žymus tuo, kad jis pastatytas aplink tipišką Amsterdamo namą, kurio šeimininkas atsisakė parduoti jį viešbučiui

Raudonieji žibintai ir „kavinukės“

Amsterdamas ir Nyderlandai garsėja tuo, kad čia yra legalu tai, kas daugelyje kitų šalių draudžiama. Čia įteisinta prostitucija, lengvos narkotinės medžiagos, homoseksualių porų vedybos… Labai tolerantiški ir liberalūs tie olandai.

Amsterdamas sulaukia labai daug turistų, kai kurie čia vyksta vien dėl šių pramogų. Kad ir bernvakariai – bent jau britams Amsterdamas turbūt yra populiariausia išvyka bernvakario metu. Vien savo viešnagės metu matėme ir girdėjome ne vieną britišką „stag party“. Viena iš jų mėgstamų pramogų Amsterdame – „alaus dviratis“.

Transportas su alaus bačka - irgi populiarus Amsterdame
Transportas su alaus bačka – irgi populiarus Amsterdame

Visame pasaulyje žinomas Amsterdamo Raudonųjų žibintų kvartalas yra pačiame miesto centre. Dieną šis rajonas ramus, nelabai išsiskiriantis iš kitų – tik tiek, kad langus dengia raudonos užuolaidos. Atgyja vakare, kai sutemsta ir įsižiebia gatvių žibintai, tada raudonosios užuolaidos atitraukiamos ir languose stovi ir klientus vilioja Amsterdamo prostitutės.

Tose gatvelėse, kur langai šviečia raudonai, vakare būna minios turistų. Sakom turistų, nes labai abejojam, ar vietiniai ten dažnai eitų – šis kvartalas labiau atvykėliams vilioti skirtas.

Fotografuoti draudžiama – apie tai praneša įspėjamieji ženklai, tačiau ne visi paklūsta – matėme, kaip prieš mus ėjusi turistė nufotografavo vieną langą, o jame stovėjusi mergina iškart sureagavo – trenkė į stiklą ir pagrūmojo kumščiu taisyklių nesilaikiusiai turistei.

Raudonųjų žibintų kvartalas dieną ramus

Dar vienas Amsterdamo ir Nyderlandų išskirtinumas – legalizuoti lengvieji narkotikai. Pagal įstatymus, turistai nusipirkti jų gali tik Amsterdame, vietiniai – visuose Nyderlanduose, bet ar šio įstatymo laikosi visi – atskira tema. Vietos, kur pardavinėjami ir vartojami kanapių produktai, vadinamos kavinėmis – „coffeeshop“.

Šių specialių kavinukių nereikėtų maišyti su vietomis, kurių paskirtis yra pardavinėti kavą, Amsterdame „coffeeshop“ reiškia ne tą patį, ką visame pasaulyje. Į jas žmonės eina žolės parūkyti, kokį magišką grybuką ar pyragaitį suvalgyti. Daugiau informacijos apie Amsterdamo kavinukes galima rasti čia>>.

Coffeeshop'as Rembranto aikštėje
Coffeeshop’as Rembranto aikštėje
Istorinė kavinukė
„The Bulldog“ – istorinė, pirmoji Amsterdamo „kavinukė“, įkurta 1975 m.

Žymios aikštės, muziejai ir menas

Nors daug turistų į Amsterdamą vyksta dėl pramogų, draudžiamų kitose šalyse, tačiau klaidinga būtų manyti, kad Amsterdamas – tik narkotikai, prostitutės ir linksmybės. Nyderlandų sostinė – gražus, išpuoselėtas ir kultūringas miestas.

Viena iš gražiausių Amsterdamo vietų – žymiausias Nyderlandų muziejus Rijksmuseum ir  parkas aplink jį.  Įėjimas į neseniai atnaujintą muziejų, kuriame saugoma didžiulė kolekcija olandų meno ir istorijos eksponatų, kainuoja €15. Parke aplink muziejų galima vaikštinėti nemokamai.

Rijksmuseum - žymiausias Amsterdamo muziejus
Rijksmuseum – žymiausias Amsterdamo muziejus

Viena iš centrinių Amsterdamo aikščių – Dam (Damplein), kurioje yra Karališkieji rūmai, Nacionalinis monumentas bei Naujoji bažnyčia. Mūsų apsilankymo metu Karališkųjų rūmų fasadą užstojo aikštėje įsikūręs atrakcionų parkas, tačiau karuselės suteikė progą pakilti virš miesto stogų ir pasižvalgyti į Amsterdamą iš aukštai, ką labai mėgstam 🙂

Dam aikštė ir nacionalinis monumentas iš aukštai

Nelabai toli nuo Dam aikštės yra Rembranto aikštė (Rembrandtplein), pavadinta garsaus olandų menininko garbei. Šita aikštė lyg ir reprezentuoja Amsterdamo idėją – čia puikiai dera šiuolaikinio pasaulio linksmybės su istorija, menu, kultūra. Ši aikštė, kurios centre stovi Rembranto skulptūra, yra Amsterdamo naktinio gyvenimo centras, aplink aikštę daug restoranų, kavinių, coffeeshopų ir naktinių klubų.

Rembranto aikštė

Besidomintys menu ir istorija turėtų nepraleisti žymaus olandų menininko Vincento Van Gogo muziejaus (įėjimas – €15), Rembranto namo (€12,50), Anos Frank namo (€9). Jei meno ir istorijos muziejai ne jums, Amsterdamas turi ir kitokių pramogų: Damrak gatvėje – Sekso muziejų (€4), Raudonųjų žibintų kvartale – Erotikos muziejų (€5), toje pačioje gatvėje yra ir Žolės muziejus (€9).

Vaikams Amsterdame patiktų Dam aikštėje esantis Madame Tussauds vaškinių figūrų muziejus (€22, internetu – €18) ir NEMO mokslo centras (€15), kuris yra netoli Centrinės stoties. Labai daug naudingos informacijos apie miestą galima rasti čia >>.

Viešėdami Amsterdame, galite aplankyti tik keliasdešimt kilometrų nuo jo esantį didžiausią gėlių parką Keukenhof ir Olandijos rumšiškes – Zaanse Schans.