Šamoni Prancūzijos Alpėse: poniškas kalnų kurortas

Vakare automobiliu išvykę iš didmiesčio Londono, ryte jau buvome visiškai kitokiame pasaulyje – kalnų miestelyje Šamoni. Šis, istorinis Prancūzijos kalnų kurortas ir pirmosios žiemos Olimpiados sostinė, yra ne tik vienas gražiausių kalnų kurortų, bet ir didžiausias, kokiame iki šiol buvome.

Šamoni (Chamonix-Mont-Blanc arba tiesiog Chamonix) yra apsuptas didžiausių Europos kalnų, įsikūręs to paties pavadinimo slėnyje. Tik įvažiavę pamatėme, kad Šamoni daug didesnis nei kiti slidinėjimo kurortai, kuriuose lankėmės. O iki tol buvome kitame Prancūzijos  slidinėjimo kurorte Les Deux Alps, Italijos kurorte Livinjo ir Andoroje.

Šamoni slėnyje, kuris yra aukščiausio Vakarų Europos kalno Monblano papėdėje, yra 16 kaimelių. Šiuose kaimeliuose yra 10 tūkst. nuolatinių gyventojų. Šamoni iš kitų slidinėjimo kurortų išsiskiria ne tik dydžiu, bet ir architektūrine įvairove. Kalnų kurortuose įpratę matyti medinius namelius, Šamoni grožėjomės įmantresniais La Belle Époque stiliaus statiniais,  Art Deco fasadais bei tradiciniais kalnų nameliais ir vilomis.

1035 m aukštyje įsikūręs Šamoni yra toks kalnų kurortas, kuriame ramybės nerasite – čia daug parduotuvių, restoranų, klubų ir čia turėtų važiuoti mėgstantys pramogas po slidinėjimo, kurioms apibūdinti slidinėtojai turi terminą Après Ski. Veiklos ir pramogų Šamoni netrūksta, ir vienos dienos viskam išbandyti tikrai neužteks.

Poilsis kalnų papėdėje
Poilsis kalnų papėdėje

Šamoni – vienas seniausių Prancūzijos kalnų kurortų, anksčiau buvo pasiekiamas tik turtingiems turistams.  Slėnis tarp didžiųjų Europos kalnų ypač viliojo anglų aristokratus ir turtuolius. Pirmieji turistai Šamoni miestelyje, anglų aristokratai Williamas Windhamas ir Richardas Pococke’as, apsilankę čia 1741 metais, su vietiniais gidais nukeliavo prie Šamoni ledynų, pavadino juos Ledo jūra ir paskelbė apie tai grįžę į Angliją.

Nuo tada turtingi anglų turistai veržėsi į Šamoni, o vietiniai medžiotojai ir kristalų ieškotojai jiems tapo gidais, nes gerai pažinojo kalnus. Taip Šamoni turizmas ėmė vystytis, tobulėti, plėtojosi viešbučių industrija ir miestas tapo klestinčiu kalnų kurortu.

Šamoni yra pirmųjų žiemos olimpinių žaidynių sostinė. Čia 1924 m. vyko pirmoji žiemos Olimpiada. Matyti, kad miestas iki šiol tuo didžiuojasi ir primena turistams – daugumą jiems skirtų suvenyrų puošia prieš 90 metų vykusių žaidynių piešiniai. Mums jie patiko, tokie retro, vienas magnetukas jau kabo ant mūsų šaldytuvo 🙂

Žavus miestelis įsikūręs slėnyje tarp kalnų
Žavus miestelis įsikūręs slėnyje tarp kalnų

Pramogos Šamoni

Pirmiausia, ką darėme mes, nuvykę į Šamoni – įsigijome Mont Blanc Unlimited bilietą (kaina €56,5 vienam), su kuriuo galima patekti į visus keltuvus ir pramogas Šamoni slėnyje, ir dar slidinėti visose Šamoni slidinėjimo zonose. Daugiau informacijos apie šį bilietą galima rasti čia >>.

Tada kilome į Aiguille du Midi viršukalnę 3842 m aukštyje. Tai buvo fantastiški pojūčiai – pavaikštinėti šalia aukščiausios Europos viršukalnės Monblano ir žengti į prarają – į stiklinę dėžę, pakabintą 3842 m aukštyje virš skardžio. Daugiau apie tai pasakojome straipsnyje Alpių viršūnėse: didysis Monblanas ir stiklo dėžė >>.

Šamoni iš viršaus kylant į Aiguille du Midi
Šamoni iš viršaus kylant į Aiguille du Midi

Nusileidę atgal į Šamoni miestelį, keliavome prie didžiausių Prancūzijos ledynų. Vienintelis kelias ten patekti – medinis traukinukas, išvykstantis iš stoties, ant kurios rasite užrašą Chemin de fer du Montenvers. 5 km ilgio Montenvers geležinkelis, atidarytas 1908 metais, buvo pirmoji turistinė atrakcija, sukurta žmogaus rankomis Šamoni slėnyje. Atvažiavę į Montenvers 1913 m aukštyje, leidomės keltuvu, tada lipome žemyn 400 laiptelių ir pasiekėme ledyną bei jame esantį didžiulį urvą. Daugiau apie tai rašėme straipsnyje Prancūzijos Alpių stebuklai: gyva ledo jūra ir urvas ledyne >>.

Lankantis Šamoni verta pakilti į Le Brevent viršukalnę – sako, kad iš ten geriausiai matosi Monblanas. Mes to padaryti per vieną dieną Šamoni nespėjome – kitas dienas praleidome ant slidžių. Norint pasiekti Le Brevent, iš Šamoni reikėtų kilti iki Plan Praz 1999 m aukštyje, o paskui iki  Le Brevent (2525 m).

Dar viena atrakcija – Monblano tramvajus, atidarytas 1909 metais, į kalnus kylantis aukščiausiu kalnų geležinkeliu Prancūzijoje. Pradėti kelionę tramvajumi galima iš Saint Gervais arba Le Fayet miestelių, esančių netoli Šamoni. Šiuo tramvajumi galima pasiekti Nid d’Aigle stotelę 2380 m aukštyje, šalia Bionnassay ledyno. Nuo čia alpinistai dažniausiai pradeda savo kelionę į Monblano viršūnę. Tiesa, kelionė tramvajumi trunka gana ilgai – nuo Le Fayet 580 m aukštyje iki Nid d’Aigle užtruks virš valandos.

Turistai šalia turizmo biuro gaudo pavasario saulę
Turistai šalia turizmo biuro gaudo pavasario saulę

Su tuo pačiu Mont Blanc Unlimited bilietu galima slidinėti trijose Šamoni slidinėjimo zonose: Balme, Grands-Montets ir Brevent/Flegere. Šamoni slidinėjimo zonos – vienos geriausių patyrusiems slidinėtojams, mėgstantiems laisvąjį čiuožimą bei snieglentininkams.  Viena iš trasų – Baltasis slėnis (Vallée Blanche). Tai 20 kilometrų ilgio laisvojo čiuožimo trasa, neprižiūrima ir nepažymėta, kuria galima leistis 2700 m į apačią. Jei šie slidinėjimo kurortai netinka, aplink Šamoni yra daug vietų, kur galima šokti ant slidžių arba snieglentės – Les Houches, Saint Gervais, Megeve ir t.t.

Šamoni rasite kelis muziejus:  Alpių (Musee Alpin) ir Kristalų muziejai (Musee des Cristaux) įsikūrę pačiame mieste, o Alpinizmo muziejusAiguille du Midi kalne, 3777 m aukštyje, tituluojamas aukščiausiai įsikūrusiu muziejumi pasaulyje.

Aišku, viešint Šamoni reikėtų nepamiršti išbandyti pramogų po slidinėjimo – Après Ski. Vakarinių pramogų gidą mieste rasite čia>>. Naudingos informacijos apie pramogas Šamoni gali rasti čia>>.

Šamoni pavakaryje
Šamoni pavakaryje

Lankantis Šamoni, reikėtų išbandyti ir vietinio Aukštosios Savojos (Haute-Savoie) maisto. Mes, pavakaryje grįžę iš ledyno restorano ilgai neieškojom – prie pat traukinuko stoties yra Trijų elniukų (Trois Chamois) restoranas, ten terasoje ir įsitaisėm. Paprašius angliško meniu mums buvo pasakyta, kad neturi, bet vienas padavėjas puikiai kalba angliškai ir galės mums išversti. Va čia ir prasidėjo smagumai.

Kai padavėjas mums pradėjo versti patiekalų sudėtis, supratom, kad jis labiausiai moka ir mėgsta vieną anglišką žodį, tą iš F raidės. Padavėjas buvo dėl kažko piktas ir  jį kartojo labai dažnai ir demonstratyviai, iš pradžių buvo sunku patikėti tuo, ką girdim, o paskui iš to tiesiog juokėmės. Buvom per daug pavargę ieškoti kitos vietos su mandagesniu padavėju.

Ir šiaip nepasigailėjom, maistas buvo geras. Kompanijos vyrai tada valgė naminius burgerius, jais nesiskundė. Aš užsisakiau prancūzišką blynelį crepe su kumpiu ir neapsakomai skaniu vietiniu pelėsiniu sūriu Reblochon de Savoie. Norėčiau ir dabar šito blynelio, ir galėčiau dėl jo vėl išklausyti padavėjo monologą su f***ing intarpais.

Crepe su sūrio ir kumpio įdaru
Crepe su sūrio ir kumpio įdaru

Kelionė į Šamoni

Arčiausiai Šamoni yra Ženevos oro uostas, tačiau į šią vietą visai patogu važiuoti automobiliu iš daugelio Europos šalių. Mes keliavome automobiliais, ir susitikome čia iš trijų šalių: Anglijos, Lietuvos ir Vokietijos.

Tiesa, keliautojams iš Lietuvos buvo patogiau atskristi pas mus į Londoną, ir tada keturiese važiavome į Šamoni. Kelionė iš Londono į Šamoni užtruko apie 11 valandų. Ketvirtadienio vakarą, apie 20 val. išvažiavę iš namų, 22 val. sėdome į keltą Doveryje, naktį trumpam užsukome į Paryžių, ir apie 10 val. ryto Prancūzijos laiku buvome Šamoni.

Pakeliui į Šamoni
Pakeliui į Šamoni

Kelionės išlaidos mums keturiems iš Londono į Šamoni buvo apie €180 už kurą, £40 kelto per Lamanšą bilietai, €71,6 už kelių mokesčius, kai važiavome per Paryžių ir €78,80, kai grįžtant važiavome tiesiausiu keliu, nesukdami į Paryžių. Kilometražas: kelionė į Šamoni per Paryžių – 1062 km, kelionė atgal į Londoną greičiausiu maršrutu – 1050 km.  Patogiai kelionės atstumus ir kelių mokesčius galima susiskaičiuoti www.viamichelin.com.

Keliautojai iš Pietų Vokietijos, Baden-Würtenberg žemės, važiavo trumpiau – jų kelionė truko apie 6 valandas, kelių mokesčius mokėti reikėjo Šveicarijoje.  Šis lipdukas-vinjetė, klijuojama ant priekinio stiklo ir galiojanti visus metus, kainavo 40 eurų.

[wpsgallery]

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *